Issue 2 (35)

MOSCOW METRO AND THIRD REICH’S AUTOBAHNS TWO DRAMATIZED ROADS TO A BRIGHT FUTURE
Year 2012 Number 2(35)
Pages 82-87 Type scientific article
UDC 94(47); 94(430) BBK 63.3(2)614+63.3(4Гем)61
Authors Neutatz Dietmar
Topic
Summary The article compares the construction of the Moscow Metro in the Stalinist Soviet Union and the autobahn in the national-socialist Germany during the first half of the 1930s. Both projects stood for mobility, dynamics, and the progress of the whole country into a higher and better stage of development. Both projects had symbolic importance and were exploited by the regimes for propagandistic purposes. In doing so, the regimes ascribed to the infrastructural buildings and to themselves similar characteristics.
Keywords Soviet Union, Third Reich, the Moscow subway, highway, infrastructure projects, staging, promotion
References

 Комсомольская правда. 1935. 8 февр. (№ 32).
Рубанович Я. Первый год работы советского метро//Социалистический транспорт. 1936. № 2.
Neutatz D. Die Moskauer Metro. Von den ersten Plänen bis zur Großbaustelle des Stalinismus (1897-1935). Köln; Weimar; Wien, 2001. 678 S.
Торжественное заседание в Колонном зале Дома Союзов 14 мая 1935 года, посвященные пуску метрополитена. Москва, 1935.
Рабочая Москва. 1935. 16 мая (№ 111).
Deutsche Zentralzeitung. 1935. 17 мая.
Рабочая Москва. 1935. 17 мая (№ 112).
Schütz E., Gruber E. Mythos Reichsautobahn. Bau und Inszenierung der «Straßen des Führers» 1933-1941. Berlin, 1996. 179 S.
Seidler F. Fritz Todt. Baumeister des Dritten Reiches. München, 1986. 424 S.
Рабочая Москва. 1935. 18 мая (№ 113).
Комсомольская правда. 1935. 16 мая (№ 111).

 
Download in PDF