Issue 1 (50)

PAM-SOTNIK, A LITERATURE CHARACTER IN THE SHAPING OF THE KOMI LITERATURE IDENTITY
Year 2016 Number 1(50)
Pages 40-48 Type scientific article
UDC 82-941 BBK 83.3 (2Рос – 6Ком)
Authors Limerov Pavel F.
Topic THE LITERARY NARRATIVE IN ETHNOCULTURAL PRACTICES
Summary Pam-sotnik a pagan volkhv, is fi rst mentioned in “Stefan’s of Perm Living”, a work of Epiphany Premydryi, in the chapter about Pan’s dispute with Stefan of Perm about the benefi ts of religious believes. The decrepit old Pam represents the pagan faith of the Perm land, which is bound to be defeated by Stefan, the carrier of light of the Christian belief. The scene of the dispute unfolds imitating the works in apologetics and polemics style popular in Byzantine tradition, shaped like a Platonic dialogue in the course of which each participant argued about the benefi ts of his believes. Using this literary approach, Epiphany steps outside of the traditional writing and depicts the defeated Pam as a tragic character appealing to our sympathy and respect. The image of Pam shaped the development of the Komi literature. The fi rst writer to turn his attention to Pam was I. A. Kuratov in his poem “Pam” in which a pagan volkhv refused to give up the faith of his forefathers, set himself against not only his own people but also his Gods and became a symbol of tragedy itself. Since then, Pam has become not only a character from hagiography, but also a cultural symbol of Komi people and an example of their best national character traits. Pam’s attractiveness as a national hero is mainly explained by his connection to the mysterious past of Komi people associated with the archetype of the Golden Age.
Keywords Hagiography, Platonic dialogue, dogma, Christianization, paganism, magician, trial by ordail, shamanism
References

Аверинцев С. С. Поэтика ранневизантийской литературы. М: Изд-во «CODA», 1997. 320 с.
Аверинцев С. С. София-Логос. Словарь. Киев: Изд-во «ДУХ I ЛИТЕРА», 2006. 912 с.
Визгелл Ф. Цитаты из книг Священного писания в сочинениях Епифания Пермудрого // ТОДРЛ. М.; Л., 1971. Т. 36: Древнерусская литература и русская культура XVIII–XX вв. С. 232–244.
Гуревич. А. Я. Пытка // Словарь средневековой культуры / под ред. А. Я. Гуревича. Москва: Российская политическая энциклопедия, 2004. С. 400–404.
Власов А. Н. Миссия Русской православной Церкви в Пермском крае // История Пермской епархии в памятниках письменности и устной прозы / Отв. ред. А. Н. Власов. Сыктывкар: Изд-во Сыктывкарского государственного университета. 1996. С. 4–58.
Котылев Ю. А. Агональное моделирование православного мировидения в диспутах просветителей с иноверцами // Семиозис и культура. Вып. 4. Сыктывкар: Изд-во КГПИ, 2007. С. 120–125.
Лимеров П. Ф. Образ св. Стефана Пермского в письменной традиции и в фольклоре народа коми. М.: «Наука», 2008. 256 с.
Лихачёв Д. С. Культура Руси времён Андрея Рублёва и Епифания Премудрого. М.: Изд-во АН СССР, 1962. 172 с.
Лозинский С. Роковая книга средневековья // Шпренгер Я., Инсисторис Г. Молот ведьм. М.: «Интербук», 1990. С. 5–74.
Соболева Л. С. «Житие Стефана Пермского» Епифания Премудрого: историко-культурный контекст обращения к образу Пермской земли // История литературы Урала. Конец XIV–XVIII в. / глав. ред. В. В. Блажес, Е. К. Созина. М., 2012. С. 37–51.
Тираспольский Г. И. Примечания // Епифаний Премудрый. Житие Стефана Пермского. Сыктывкар: Коми книжное издательство, 1993. С. 147–152.
Федотов Г. П. Святые Древней Руси. М.: Московский рабочий, 1990. 269 с.
Федорова А. Н. И. А. Куратов. Очерк жизни и творчества. Сыктывкар: Коми книжное издательство, 1975. 192 с.
Kitch, C.M. Faith The Literary Style of Epifanij Premudryj: "Pletenije Sloves". Muenchen: Sagner, 1976. 298. p.

 
Download in PDF