Issue 4 (53)

RITUAL COMPLEXES OF NORTHERN EURASIA: PRODUCTION, SETTLEMENT, AND BURIAL
Year 2016 Number 4 (53)
Pages 25-32 Type scientific article
UDC 903(470.5+57) BBK 63.4 – 427
Authors Efremova Natalia S.
Topic RITUAL AND RELIGIOUS COMPLEXES OF ANTIQVITY
Summary Ancient sacred places as a type of archeological source have been discovered and to a larger or smaller extent researched throughout the territory of all regions of Russia. Specific features of the artifacts found in the ritual complexes made it possible to differentiate these sites by their association with different religious practices: burial-memorial, production, community, etc. Association of a ritual site with a particular type of sacred places was based on a number of attribute characteristics for a given type of ritual sites. Production sacred places, which served for religious rites performance meant to influence the environment in order to secure wellbeing of the community, may be further subdivided into several groups depending on the type of economy. This group included harvesting ritual complexes (they were common among peoples practicing appropriation economy — hunting and fishing, and later also the production economy — cattle breeding and farming); and sacred places related to bronze casting production sites. Settlement (community) ritual complexes were, as a rule, the remains of sacred place structures at the settlements or near them. This type of a sacred place included also the clan ritual complexes, which also existed in the territory of Northern Asia in a wide spatial and temporal range. Burial ritual complexes were united territorially, since most often they were localized at the necropolises. Examples of such sites were the burial-memorial complexes found in the territory of burial sites, the location, architecture, and the specific set of finds of which pointed to the existence of special beliefs and rituals related specifically to the burial rites. Despite the aforementioned differences all types of ritual complexes shared some common features, and the rituals themselves could well have been polyfunctional.
Keywords Cult ritual complexes, sanctuaries, cult practices, rituals, rites, North Asia
References

Кочмар Н. Н. Писаницы Якутии. Новосибирск, 1994.
Тиваненко А. В. Древние святилища Восточной Сибири в эпоху камня и бронзы. Новосибирск, 1989.
Тиваненко А. В. Древние святилища Восточной Сибири в эпоху раннего средневековья. Новосибирск, 1994.
Мазин А. И. Древние святилища Приамурья. Новосибирск, 1994.
Бадер О. Н. Жертвенное место под Писаным камнем на р. Вишере // Советская археология. 1954. Вып. 21. С. 241–258.
Культовые памятники горно-лесного Урала. Екатеринбург, 2004.
Молодин В. И., Ефремова Н. С. Грот Куйлю — культовый комплекс на реке Кучерле (Горный Алтай). Новосибирск, 2010.
Потемкина Т. М. Мегалитические сооружения Урала: структура сакрального пространства // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2011. № 2. С. 11–35.
Потемкина Т. М. Древние святилища как источник исследования мировоззренческих традиций (по материалам Обь-Иртышья) // Миф, обряд и ритуальный предмет в древности. Екатеринбург–Сургут, 2007. С. 197–223.
Труфанов А. Я. Жертвенное место Хутор Бор-1 (о культурно-хронологическом своеобразии памятников эпохи поздней бронзы лесного Прииртышья) // Этнокультурные процессы в Западной Сибири. Томск, 1983. С. 63–76.
Лепихин А. Н., Мельничук А. Ф. История изучения костищ гляденовской культуры // Оборинские чтения: материалы VI–VII региональной археологической конференции. (19 мая 2004 г., 24 мая 2005 г.). Пермь, 2006. Вып. 4. С. 8–9.
Чуйкина Е. В., Шатунов С. В. Археологические исследования А. В. Шмидта в окрестностях Усть-Качки в 1924 г. (по архивным документам) // Оборинские чтения: материалы VI–VII региональной археологической конференции. (19 мая 2004 г., 24 мая 2005 г.). Пермь, 2006. Вып. 4. С. 152–153.
Сериков Ю. Б. Об использовании уральских пещер в древности (к вопросу о соотношении производственно-бытовых и культовых комплексов) // Экология древних и традиционных обществ. Тюмень, 2007. Вып. 3. С. 129.
Семенов В. А. Некоторые археологические данные о культовом почитании мест, связанных с металлургическим производством у хантов в начале II тыс. н. э. // Мировоззрение народов Западной Сибири по археологическим и этнографическим данным: тезисы докладов. Томск, 1985. С. 133–134.
Сальников К. В. В глубине веков: очерки о жизни первобытного населения Урала. Свердловск, 1949.
Эдинг Д. Н. Резная скульптура Урала // Труды ГИМ. М., 1940. Вып. 10. С. 14
Потемкина Т. М., Корочкова О. Н., Стефанов В. И. Лесное Тоболо-Иртышье в конце эпохи бронзы. М., 1995.
Шелепова Е. В. Теоретические аспекты изучения памятников культовой деятельности Алтая // Древние и современные культовые места Алтая. С. 107.
Бобров В. В. Петроглифы Сибири и кулайская металлопластика // Изобразительные памятники: стиль, эпоха, композиции: материалы тематической научной конференции. 1–4 декабря 2004 г. СПб., 2004. С. 309–313.
Окладников А. П., Запорожская В. Д. Петроглифы Забайкалья. Л., 1970. Ч. 2.
Ефремова Н. С. Антропологические материалы на святилище Кучерла-1 (Куйлю): Проблемы интерпретации // Вестник НГУ. Серия История, филология. Новосибирск, 2009. Т. 8, вып. 5. С. 132–137.
Канивец В. И. Канинская пещера. М., 1964.
Бадер О. Н. Археологические памятники Тагильского края // Ученые записки Молотовского университета. 1953. Т. 8. вып. 2. С. 337.
Потемкина Т. М. Святилища эпохи энеолита и бронзового века Тоболо-Иртышья (сравнительный анализ) // Археология Южной Сибири: идеи, методы, открытия: сборник докладов международной конференции. Красноярск, 2005. С. 50, 52.
Матвеев А. В. Ирменская культура в лесостепном Приобье. Новосибирск, 1993.
Тайлор Э. Б. Первобытная культура. М., 1989.
Молодин В. И., Ефремова Н. С. Ритуальный комплекс ирменской культуры: семантические реконструкции (по материалам могильника Сопка-2) // Археологические изыскания в Западной Сибири и на сопредельных территориях. Новосибирск, 2015. С. 71–77.
Молодин В. И., Ефремова Н. С. Коллекция астрагалов святилища Кучерла-1 // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск, 1998. Т. 4. С. 300–309.
Молодин В. И. Могильник Сопка-2 на р. Оми. Новосибирск, 2012. Т. 3.
Сериков Ю. Б. Камень Дыроватый — уникальное пещерное святилище на р. Чусовой (первые результаты исследований) // Российская археология. 1996. № 4. С. 121–140.
Сериков Ю. Б. Орнаментированные наконечники стрел эпохи мезолита с пещерного святилища на Камне Дыроватом (р. Чусовая) // Образы и сакральное пространство древних эпох. Екатеринбург, 2003. С. 73–82.
Сериков Ю. Б. Культовые пещеры р. Чусовой // Культовые памятники горно-лесного Урала. С. 38–62.
Сериков Ю. Б. Проблемы археологии и древней истории Урала. Нижний Тагил, 2005.
Топоров В. Н. О ритуале. Введение в проблематику // Архаический ритуал в фольклорных и раннелитературных памятниках. М., 1988. С. 16–17.

 
Download in PDF