Issue 1 (50)

PHENOMENON OF T. G. SHEVCHENKO IN THE DIALOGUE OF CULTURAL TRADITIONS
Year 2016 Number 1(50)
Pages 56-63 Type scientific article
UDC 821.161.2 BBK 83.3(2=411.2)52
Authors Larkovich Dmitry V.
Topic THE LITERARY NARRATIVE IN ETHNOCULTURAL PRACTICES
Summary Literary recognition fi rst came to T. G. Shevchenko in St. Petersburg where he was received as a poet representing ‘Malorossia’, i.e. one of the provinces. In his early writing the poet relied on poetic tradition of the Ukrainian folklore using a range of artistic expressive means and techniques which had already become standard patterns in romantic literary writing. However, using the current genre models Shevchenko entered into competition with his 'teachers' and soon demonstrated original creative achievements at the crossroads of literature and folklore. During his Ukrainian period the poet had numerous contacts with local creative intellectuals community, particularly with the members of “St. Cyril and Methodius Brotherhood” under whose infl uence he developed an interest to the ideas of Pan-Slavism and a special mission of Ukraine in the cause of uniting all Slavic peoples. However the fact of his existence within the native and organic for him cultu ral environment did not exclude the possibility of Shevchenko’s assuming and independent, and sometimes even controversial position with regard to his associates, particularly on issues invol ving opinions on the contemporary state of Ukrainian national identity. During his exile in Orenburg Shevchenko wrote a cycle of stories in the Russian language, which appeared to be the author’s variations on the popular motifs from well-known European, Russian and Ukrainian literary sources. In this cycle the poet in addition to mastering a new for him style of creative writing also offered his own original interpretation of the already established meanings.
Keywords T. G. Shevchenko, author’s consciousness, regional literature, Pan-Slavism, cross-cultural dialogue
References

Барабаш Ю. Т. Г. Шевченко. Семантика и структура поэтического текста. – М.: ИМЛИ РАН, 2011. 432 с.
Барабаш Ю. Я. «Инь» и «ян» украинской культуры (Гоголь и Шевченко) // Н. В. Гоголь: Материалы и исследования. Вып. 3 / Отв. ред. Ю. В. Манн. – М.: ИМЛИ РАН, 2012. – С. 31–54.
Белинский В. Г. Ластовка. ...Собрал Е. Гребенка... Сватанье. Малороссийская опера в трех действиях. Сочинение Основьяненка // Белинский В. Г. Собр. соч. В 9-ти томах. Т. 4. Статьи, рецензии и заметки. Март 1841 – март 1842 / Ред. С.И. Машинский. – М.: Художественная литература, 1979. С. 416–418.
Бігун О. Християнський месіанізм: Тарас Шевченко і Кирило-Мефодіївське братство // Шевченкознавчі студії. Збірник наукових праць. Вип. 17. – Київ: Київський університет, 2014. С. 9–16.
Большаков Л. Н. По следам оренбургской зимы: Книга поисков: [О Т. Г. Шевченко]. – Челябинск: Южно-Урал. кн. изд-во, 1968. 228 с.
Дзюба І. М. Тарас Шевченко. Життя і творчість. – 2-ге вид., доопрац. – Київ: Києво-Могилянська академія, 2008. 718 с.
Кирилюк Е. П. Тарас Шевченко. Критико-биографический очерк / Пер. с укр. Е. Кирилюка. – М.: Худож. лит., 1988. 350 с.
Костомарiв М. Книги битія українського народу. – Львiв–Київ: Новітня бібліотека, 1921. – 24 с.
Многонациональный мир Оренбуржья. Вып. 12. Помнят степи певца Украины: Материалы науч.-практ. конф., посвящ. 185-й годовщине со дня рождения Т. Г. Шевченко / [Редкол.: В. В. Амелин (отв. ред.) и др.]. Оренбург: Издат. центр ОГАУ, 2000. – 110 с.
Оренбургская Шевченковская энциклопедия: Тюрьма. Солдатчина. Ссылка: Энцикл. одиннадцати лет 1847–1858 / Л. Н. Большаков. Оренбург: ДИМУР, 1997. – 511 с.
Прийма Ф. Я. Шевченко и русская литература XIX века. – М.; Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1961. 411 с.
Черниенко Д. А. Украинистика Южного Приуралья: монография. – Ижевск: Удмуртский ун-т, 2013. 308 с.
Яценко М. Т. Украинская литература первой половины XIX в. // История всемирной литературы: В 8 томах / АН СССР; Ин-т мировой лит. им. А. М. Горького. – М.: Наука, 1983–1994. – Т. 6. – 1989. – С. 404–417.

 
Download in PDF