Issue 2 (35)

SPATIAL TECHNOLOGIES AND THE YAKUT SHAMANS’ ROADS
Year 2012 Number 2(35)
Pages 108-117 Type scientific article
UDC 39 BBK 63.58
Authors Stepanoff Sharles
Topic
Summary The distinguishing feature of the shamanic rituals is the close coordination of the real and the virtual space. The traditional concepts, such as “ecstasy” or “trance” fail to provide an accurate description of the complex and precise techniques with which the shaman lets the audience follow the direction and the stages of his or her “journey” in the virtual space. In this article, we discuss some linguistic aspects and body language techniques used by Yakut shamans of the pre-Soviet period. Together with the plastic art complexes left outside the scope of this article, these techniques constitute a distinct cognitive technology, aimed at creating a specific spatial relationship maintained by a shaman during the ritual.
Keywords shamanism, spatial cognition, ceremonial dress, the Yakuts
References

Jochelson W. The Yakut//Anthropological papers of the American Museum of Natural History. 1933. № 33(2). pp. 35-225.
Пекарский Э. К. Словарь якутского языка, 1-13. СПб.; Пг.; Л., 1907-1930.
Линденау Я. И. Описание народов Сибири, первая половина XVIII века, историко-этнографические материалы о народах Сибири и северо-востока. Магадан, 1983. 176 с.
Алексеев Н. А. Традиционные религиозные верования якутов в XIX -начале ХХ в. Новосибирск, 1975. 199 с.
Серошевский В. Л. Якуты. Опыт этнографического исследования. М., 1993. 713 с.
Васильев В. Н. Изображения долгано-якутских духов, как атрибут шаманства//Живая старина. 1910. Вып.4. С. 269-288.
Ксенофонтов Г. М. Сошествие шамана в преисподнюю//Воинствующий атеист. № 12. 1931. C. 120-145.
Hanks W. F. Referential practice. Language and lived space among the Maya. Chicago, 1990.606 p.
Severi C. Memory, reflexivity and belief. Reflections on the ritual use of language//Social Anthropology. 2002. № 10, Issue 1, 2002, pp. 23-40.
Попов А. А. Камлания шаманов бывшего Вилюйского округа. Новосибирск, 2006.
Виташевский Н. А. Из наблюдений над якутскими шаманскими действиями//Сборник Музея антропологии и этнографии. 1918. Т. 5, вып. 1. С. 165-188.
Lavrillier A. S'orienter avec les rivières chez les Évenks du Sud-Est sibérien. Un système d'orientation spatial, identitaire et rituel//Etudes mongoles et sibériennes, centrasiatiques et tibétaines. 2005-2006. № 36-37. pp. 95-138.
Shirokogoroff S. M. Psychomental Complex of the Tungus. L., 1935. 469 p.
Bogoras W. The Chukchee//Memoirs of the American Museum of Natural History. XI ed. Leiden; N.-Y., 1904-1910.
Худяков И. А. Краткое описание Верхоянского округа. Л., 1969. 438 с.
Пекарский Э. К., Васильев В. Н. Плащ и бубен якутского шамана//Материалы по этнографии России. Т. 1. СПб., 1910. С. 93-166.
Прокофьева Е. Д. Костюм селькупского (остяко-самоедского) шамана//Сборник Музея антропологии и этнографии. М.; Л., 1949. Т. 11. С. 335-375.
Вайнштейн С. И. Мир кочевников центра Азии. М., 1991. 296 с.
Badamxatan S. Les chamanistes du Bouddha vivant//Etudes mongoles et sibériennes 1986. №. 17.
Purev O., Purvee G. Mongolian shamanism. Oulan-Bator, 2008. P. 201.
Gračeva G. N. Nganasan shaman costume//Shamanism in Siberia. Budapest, 1978. pp. 315-323.
Prokofyeva Y. D. The costume of an Enets chaman//Studies in Siberian Shamanism. Toronto, 1963.
Lambert J.-L. Sortir de la nuit. Essai sur le chamanisme nganassane (Arctique sibérien)//Études mongoles et sibériennes. 2002-2003. № 33-34. pp. 1-565.
Васильев В. Н. Шаманский костюм и бубен у якутов//Сборник Музея антропологии и этнографии. Т. 8. СПб., 1910. С. 1-47.

 
Download in PDF