Issue 3 (36)

POLEMICS OF THE REPRESENTATIVES OF THE INTELLECTUAL ELITES OF EDINOVERIE (UNI-BELIEF) ABOUT THE WAYS OF ITS DEVELOPMENT IN THE 1860s
Year 2012 Number 3(36)
Pages 66-73 Type scientific article
UDC BBK
Authors Palkin Alexander S.
Topic
Summary The article deals with the history of the intellectual confrontation among the advocates of edinoverie in the 1860s. Particular attention is being paid to the disputes among the group members on the subject of establishing a separate edinoverie episcopate with a special focus on the ideas about edinoverie voiced by two of its most prominent supporters — a priest I. T. Verkhovsky and a merchant G. F. Kazantsev. The discussions of the 1860s marked the beginning of a lengthy and gradual process of transformation of edinoverie from the so-called “mass” religion into the “elite” one, the followers of which believed in the possibility of co-existence of the “old belief” practices within the structure of the Russian Orthodox Church. This process was accompanied by strengthening of the role of individuals in the history of edinoverie, which found its manifestation in the emergence of a group of prominent missionaries, philosophers, public fi gures in the midst of the followers of the edinoverie ideas.
Keywords edinoverie (uni-belief), the Old Believers, Edinoverie Bishop, Gabriel Fomich Kazantsev, Ioann T. Verkhovsky, intellectual history, history of the Urals
References

 Ершова О. П. Старообрядчество и власть. М., 1999.
Палкин А. С. К истории часовни в деревне Лая: из раскола в единоверие и обратно // Мир истории: новые горизонты. От источника к исследованию: материалы конф. Екатеринбург, 2012.
РГИА. Ф. 796. Оп. 205. Д. 508. Л. 1об.–2; Ф. 832. Оп. 1. Д. 81. Л. 1–8об.
ГАПК. Ф. 65. Оп. 2. Д. 828, 866, 867, 868, 869.
ГАСО. Ф. 1. Оп. 1. Д. 4. Л. 70–71об., 76об., 49–50, 75–76об., 12–12об., 13об., 14, 14об.–15, 99–100, 114–123, 141, 147об.–148, 151–151об., 164об., 52–52об., 140–143об., 146об., 10–11, 15об.–16, 39–40, 43–44, 134–135, 18об.–19, 86–89об., 97–97об., 23–28об., 31–32, 35–36об., 88, 64–69об., 96–96об., 101–101об., 72–74.
Майоров Р. А. Единоверие и лидер его соединенческого направления второй половины XIX в. священник Иоанн Верховский: дис. … канд. ист. наук. М., 2008.
Байдин В. И. Казанцев Гавриил Фомич // Главы городского самоуправления Екатеринбурга. Исторические очерки. 2-е изд., доп. Екатеринбург, 2008. С. 96–101.
Байдин В. И. Эволюция социально-культурного и бытового облика верхушки уральской буржуазии в конце XVIII — начале XX вв. (На примере семьи екатеринбургских купцов Казанцевых) // Уральский сборник. История. Культура. Религия. Екатеринбург, 1997. [Вып. 1].
Палкин А. С. Купец-единоверец Г. Ф. Казанцев: между верой и государством // Историческая динамика российских нравов: консерватизм vs модернизация: материалы Всерос. конф. с междунар. участием (20 апреля 2012 г., Екатеринбург). Екатеринбург, 2012. С. 46–52.
Байдин В. И. У власти. Купцы-старообрядцы и общество старообрядцев Сибирского края // Родина. 2003. № 8. С. 118–120.
Верховский Т. А. Искание глаголемыми старообрядцами в XVIII веке законного архиерейства. СПб., 1868.
ОСРК РНБ. Q. I. 1093. Л. 36.
Палкин А. С. Единоверие глазами архиереев РПЦ (XVIII — начало XXI в.) // Православие в судьбе Урала и России: история и современность. Екатеринбург: материалы Всерос. науч.-практ. конф., 2010.
Пункты прошения Московских старообрядцев на высочайшее имя об устроении самостоятельной старообрядческой (раскольнической) церкви // Лысогорский Н. В. Московский митрополит Платон Левшин как противораскольнический деятель. Ростов-на-Дону, 1905.
Представление московских единоверцев государю императору // Странник. 1865. Т. 1, № 1. Отд. 4.
О присоединении к православной церкви на правилах единоверия двух старообрядческих епископов с другими лицами // Калужские епархиальные ведомости. 1865. № 12.
Iwaniec E. Z dziejow staroobrzhedowcow na ziemiach Polskih XVII–XX w. Warszawa, 1977. S. 132–134.

 
Download in PDF