Issue 1 (54)

ARCHAEOLOGICAL OBJECTS AND NEW SACRAL SPACES: HIEROTOPY, CHRONOTOPE AND GLOBAL INFORMATION ENVIRONMENT
Year 2017 Number 1(54)
Pages 135-143 Type scientific article
UDC 902 BBK 63.4(235.555)
Authors Seleznev Alexander G.
Selezneva Irina A.
Topic ARCHAEOLOGICAL FACTS AND INTERPRETATIONS
Summary The theoretical and methodological aspects of the forming and development the new sacral spaces are discussed in the paper. The association of the most sacral complexes with the bright, resonance archaeological monuments create the problem field of the work. The strange interpretations of archaeological materials often created the base of the history mythology, new ideologies and ceremonial practice. The work is based on empirical material obtained by ethnographic field study of a new sacred center in the village of Okunevo (Omsk oblast, Muromtsevo district). Mythology and ceremonial practices invented in Okunevo widely used fancifully interpreted local rich archaeological heritage. The persona of archeologist takes the special place in these interpretations. He is considered as the Supreme demiurge, donator of the sacral knowledge. The theoretical and methodological anthropological and culturological concepts are approved on the base of the new practices and mythologies empiricist. The concept of hierotopy that stressed the creative nature of the space sacralization is applied. The archaeological factor as the basis of the chronotope of the sacral complex was considered. The relevant aspects of the interaction of the actual mythology and global information environment were analyzed. The conclusion about the fundamental similarity of the traditional, archaic and modern social practices and mythological motifs was made. The latter are often the result of revitalization, reactualization and direct modernization of the first.
Keywords New sacral spaces, archaeological monuments, mythology of history, postmodern, postindustrial society, hierotopies, chronotope, Okunevo, global information environment
References

 [Соколовский С. В.] Комментарии к лекции С. Боринской «Гены и народы». 2012. URL:http:// theoryandpractice.ru/seminars/29399-geny-i-narody-26-5 (дата обращения: 08.12.2015).
Appropriate narratives: Archaeologists, publics and stories. Budapest, 2013.
Broz L. Spirits, Genes and Walt Disney’s Deer: Creativity in Identity and Archaeology Disputes (Altai, Siberia) // The archaeological encounter: anthropological perspective. St. Andrews, 2011. P. 263–297.
Broz L. Substance, Conduct, and History: “Altaian-ness” in the Twenty-First Century // Sibirica. 2009. Vol. 8, № 2, Summer. P. 43–70.
Halemba A. What does it feel like when your religion moves under your feet? Religion, Earthquakes and National Unity in the Republic of Altai, Russian Federation // Zeitschrift für Ethnologie. 2008. Bd. 133. H. 2. P. 283–299.
Plets G., Konstantinov N., Soenov V., Robinsson E. Repatriation, Doxa, and Contested Heritages: The Return of the Altai Princess in an International Perspective // Anthropology and Archaeology of Eurasia. 2013, Fall. Vol. 52, № 2. P. 73–98.
Андреев В. М. Археологический памятник в современном культурном пространстве: культурологический анализ: дис. … канд. культурологии. Челябинск, 2014.
Ахатов А. Т., Бахшиев И. И., Тузбеков А. И. Роль археологических объектов в формировании новых сакральных пространств Южного Урала // Уральский исторический вестник. 2016. № 4 (53). С. 33–42.
Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе: очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М., 1975. С. 234–407.
Головнева Е., Шмидт И. Обращение к вере, утопия и сакральное место (д. Окунево в Западной Сибири) // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2015. № 3 (33). C. 296–300.
Гутыра В. И. Феномен деревни Окунево: субкультурное пространство городской молодежи // Журнал Института наследия. 2016. № 1 (4). URL: http://nasledie-journal.ru/ru/journals/57.html/ (дата обращения: 01.04.2016).
Доронин Д. Ю. Что опять не так с «алтайской принцессой»? Новые факты из ньюслорной биографии Ак Кадын // Сибирские исторические исследования. 2016. № 1. С. 74–104.
Клейн Л. С. История археологической мысли: в 2 т. СПб., 2011. Т. 2.
Клейн Л. С. Происхождение славян, версия биохимическая // Российский археологический ежегодник. 2015. № 5. С. 651–664.
Лидов А. Иеротопия. Пространственные иконы и образы-парадигмы в византийской культуре. М., 2009.
Селезнев А. Г. Археологический памятник как основа хронотопа сакрального пространства (к 120-летию со дня рождения М. М. Бахтина) // Интеграция археологических и этнографических исследований. Барнаул; Омск, 2015. С. 96–99.
Селезнев А. Г. Горожане вне города: этнографическое изучение новых экопоселений на территории Омской области (по материалам экспедиции 2015 года) // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. 2015. Т. 21. С. 553–557.
Селезнев А. Г. Исламские культовые комплексы астана в Сибири как иеротопии: сакральные пространства и религиозная идентичность // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2013. № 2 (21). С. 111–119.
Селезнев А. Г. Новая мифология истории: архетип «древних цивилизаций» и сакральный центр в районе деревни Окунево // Этнографическое обозрение. 2014. № 5. С. 41–59.
Селезнев А. Г. Современные иеротопии в Сибири: технология конструирования новых культурно-религиозных идентичностей // Сибирский сборник–4. Грани социального. СПб., 2014. С. 282–292.
Селезнев А. Г. Старые и новые иеротопии Сибири: технология конструирования религиозной идентичности // Население Сибири: межнациональные отношения, образование и культурная идентичность. Омск, 2011. С. 123–136.
Селезнев А. Г., Селезнева И. А. Новые практики освоения культурного ландшафта: сакральные пространства эпохи постмодерна // Этнография Алтая и сопредельных территорий. Барнаул, 2015. Вып. 9. С. 156–161.
Селезнев А. Г., Селезнева И. А. Сакральный центр как творческий процесс: окуневский феномен // Творчество в археологическом и этнографическом измерении. Омск, 2013. С. 107–113.
Селезнева И. А. Сакральный центр и внешний мир: проблемы взаимодействия // Этнографическое обозрение. 2014. № 5. С. 59–73.
Семенова В. И. Иеротопия Тюмени (сакральное пространство города конца XVI–XVIII вв.) // Интеграция археологических и этнографических исследований. Иркутск, 2013. Т. 2. С. 280–283.
Тишков В. А. От этноса к этничности и после // Этнографическое обозрение. 2016. № 5. С. 5–22.
Толпеко И. В. Некоторые проблемы изучения комплекса археологических памятников на Татарском увале у д. Окунево // Вестник Омского университета. Серия «Исторические науки». 2015. № 3 (7). С. 71–74.
Шнирельман В. А. «Арийцы», «народная археология» и общество: проблемные взаимоотношения // Арии степей Евразии: эпоха бронзы и раннего железа в степях Евразии и на сопредельных территориях. Барнаул, 2014. С. 34–42.
Шнирельман В. А. Места силы: конструирование сакрального пространства. Введение к дискуссии // Этнографическое обозрение. 2014. № 5. С. 3–9.
Яшин В. Б. «Церковь православных староверов-инглингов» как пример неоязыческого культа // Неоязычество на просторах Евразии. М., 2001. С. 56–67.
Яшин В. Б. Иеротопические мотивы и локусные культы в новых религиозных движениях // Омский научный вестник. 2012. № 3 (109). С. 95–99.
Яшин В. Б. Реактуализация архаических мифо-ритуальных практик в современной России на примере куатовской иеротопии (социологические и религиоведческие аспекты) // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5. URL:www.science-education.ru/119-14593 (дата обращения: 14.11.2015).

 
Download in PDF