Summary |
The article presents an analysis of the ethno-linguistic and the cultural-historical data collected in the course of a dialect study expedition in the rural areas of the Omsk region the population of which speaks the Plattdeutsch or Ploutditsch dialect of the German language and call themselves “Ploutditsch”. The majority of the interviewed informants were the representatives of the Mennonite communities — the unique islands of culture which to this day maintained a specific way of life, preserved the traditional values and the language of their ancestors. The study focused on the problems of ethnocultural identity of the German Mennonites in the Omsk region which was formed initially as a merger of two cultures — the German and the Russian. Thus the ethnic picture of the world which formed in their minds was Russian-German; the same was true about their self-identification. Nonetheless, a personality which developed in this cultural environment was devoid of any signs of cultural dualism. Its characteristic attribute was integrity formed as a result of absorption of a wider range of values and accommodation of internal conflicts. The paper provides a description of the markers constituting the basis of the informants ethnocultural self-identification: the endonym (or an ethnicon), the native language and linguistic practices, the religion, the historical memory and common history, marriage and family, including the parents' and the spouses' ethnicity, own ethnicity, etc. Who are the Omsk “Ploutditsch” today, what are the models of their collective identity, what modern markers compose/decompose it, influence the nature of inter-ethnic processes inside the studied communities — this was the list of some of the issues discussed in the article
|
Keywords |
Ethnic identity, Germans, Mennonites, ethno-cultural dichotomy, the ethnic picture of the world, self-identification, ethnic self-awareness, Plautditsch
|
References |
Jedig H. Laut und Formenbestand der Niederdeutschen Mundart des Altai-Gebites. Berlin, 1966. Nieuweboer R. The Altai Dialect of Plautdiitsch (West-Siberian Low German). Groningen, 1963. Rempel H. Kjennt jie noch Plautdietsch? A Mennonite Low German Dictionary. Winnipeg (Manitoba, Canada), 1984. Siemens H. Plautdietsch. Bonn, 2012. Авдашкин А. А. «Кто мы и где наша Heimat?»: этническая идентичность российских немцев на рубеже XX–XXI вв. (на материалах Челябинской области) // ВААЭ. 2015. № 1 (28). С. 116–124. Авдеев И. Е. Фонетический строй нижненемецкого говора Алтайского края в его историческом развитии: автореф. дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 1965. Арент И. В. Национально-территориальные и культурные образования немцев Западной Сибири как объект политики Российской Федерации в конце ХХ — начале ХХI вв.: дис. канд. ист. наук. Омск, 2009. Барбашина Э. Р. Об этническом будущем российских немцев: сохранение, трансформация, ассимиляция? // Ключевые проблемы истории российских немцев: материалы Х Международной конференции. М., 2004. С. 162–177. Бахмутова И. А. Лингвистические и социолингвистические особенности литературного немецкого языка российских немцев-меннонитов Омской области // Вопросы языкознания. 2012. № 3. С. 122–144. Блинова А. Н., Чернова И. Н. Этнография семьи и детства немецкого населения Западной Сибири в ХХ — начале ХХI века. Омск, 2009. Валл Г. И. Словообразовательные модели нижненемецкого говора Омской области: автореф. дис. … канд. филол. наук. Калинин, 1974. Вибе П. П. Немецкие колонии в Сибири: социально-экономический аспект. Омск, 2007. Виль Ю. А. Современный образ жизни российских немцев: на материалах Западной Сибири 1989–2001 гг.: дис. … канд. ист. наук. Омск, 2002. Кириллов В. М. Менталитет и этническое самосознание российских немцев // История. Право. Образование: материалы III региональной научной конференции молодых историков. Нижний Тагил, 2008. С. 24–27. Курске В. С. Проблема идентичности маргинальной группы на примере российских немцев // Журнал социологии и социальной антропологии. СПб., 2007. Т. 10, № 2 (39). С. 178–183. Курске В. С., Смирнова Т. Б. Этническая идентичность российских немцев в начале ХХI в. (по результатам всероссийского опроса) // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. Т. 14, № 1. С. 160–177. Либерт Е. А. Написано на плотдич: некоторые аспекты транскрипции языка меннонитов // Языки и фольклор коренных народов Сибири. Новосибирск, 2016. № 1 (30). С. 15–19. Поздеев В. А., Козлов Е. В. Похоронно-поминальный комплекс обрядов в исследованиях XIX — начала ХХ в. как маркер марийской этнической идентичности // Вестник ВятГГУ. 2014. № 11. С. 168–174. Смирнова Т. Б. Немецкое население Западной Сибири в конце XIX — начале ХХI века: формирование и развитие диаспорной группы: автореф. дис. … д-ра ист. наук. Омск, 2009. Черказьянова И. В. Дореволюционная меннонитская школа в Сибири // Филологический ежегодник Омского государственного университета. Омск, 1999. Вып. 2. С. 96–101. Шайдуров В. Н. Евреи, немцы, поляки в Западной Сибири ХIХ — начала ХХ в. СПб., 2013.
|