Summary |
The clan-tribe identification pattern formerly characteristic for the nomads has been (to a different extent) preserved by various peoples. The Khalkha-Mongоls, for instance, still have the specific kinship terms referring to nine generations of the ancestors. So far we were not able to identify any similar terminology in the Buryat environment. Nonetheless, the kinship-based self-identification is still a distinctive characteristic of the Buryat ethnic community. The Buryat clan-tribal ethnic identity aspect is associated with the traditional tribal cults, reliance on which becomes a symbol of resistance to the shock waves of rapid change going through the world in general and the post-Soviet environment in particular. In the course of transition from the traditional to modern society, the dramatic increase of individual freedom is often accompanied by the loss of a familiar sense of security, while the feeling of belonging to a clan is capable of restoring it. According to Prof. A. R. Vežbicki the kinship-tribal ties may act as a substitute for the former Soviet social policy in the post-Soviet space (e. g. this may be helpful with admission to University or in a situation of social adaptation problems). In our opinion the Buryat tribal identification pattern is not an atavism: this is not a relic of the past or a blind following the tradition devoid of any contemporary meaning. The clan identification pattern in the context of globalization and social modernization acquired a number of specific functions in today's world, and as such it stays much in demand.
|
References |
URL: http://vk.com/region_85 (дата обращения: 28.06.2015). Амоголонова Д. Д., Елаева И. Э., Скрынникова Т. Д. Бурятская этничность в контексте социокультурной модернизации (постсоветский период). Иркутск, 2005. Антонов В. И., Очирова О. А. Современные буряты как этносоциальная общность: некоторые особенности идентификационного процесса // Культура и менталитет населения Сибири: материалы Международной научно-практической конференции. СПб., 2003. С. 117. Асалханов И. А. Социально-экономическое развитие Восточной Сибири во второй половине XIX в. Улан-Удэ, 1963. Балдаев С. П. Избранное. Улан-Удэ, 1961. Бураев Д. И., Трегубова Д. Д. Восток–Запад: истоки различий и современность // Восток–Запад: историко-литературный альманах. М., 2014. Бураев И. Д., Дондуков У-Ж. Ш., Рассадин В. И., Шагдаров Л. Д. Бурятский язык и его диалекты // Бурятия. 2004. 12 и 16 июня. Буряты. М., 2004. Головнёв А. В. Феномен колонизации. Екатеринбург, 2015. Город как пространство конструирования этничности (Улан-Удэ — бурятская столица). URL: http://mion.isu.ru/fi learchive/mion_publcations/buryat4/2_3.html (дата обращения: 16.09.2015). Дагбаев Э. Д. Бурятская этническая идентичность: между традицией и модернизацией // Вестник Бурятского государственного университета. 2010. № 6. С. 134–141. Доржиев Б. Ш. Из истории бурятских родоплеменных образований Прибайкалья // Актуальные проблемы истории и культуры народов Азиатско-Тихоокеанского региона: материалы Международной научно-практической конференции. Улан-Удэ, 2005. С. 396–404. История Усть-Ордынского Бурятского автономного округа. М., 1995. Крадин Н. Н. Трансформация скотоводческого хозяйства у агинских бурят в начале XXI века: сравнительный анализ // Вестник РГНФ. 2014. № 3 (76). С. 205–208. Монгол уламжлалт ахуй амьдралын товч толь (хөх зул). Улаанбаатар хот, 1992. Павлинская Л. Р. Еще раз об этнической истории Байкальского региона // Сибирь: древние этносы и их культуры. СПб., 1996. Петри Б. Э. Элементы родовой связи у северных бурят. Иркутск, 1924. Строганова Е. А. Бурятское национально-культурное возрождение (Конец 80-х — середина 90-х гг. ХХ века, Республика Бурятия). М.; Иркутск, 2001. Тендрякова М. В. Тэнгрианство: от государственной религии к забытым культам // Религия в истории и культуре монголоязычных народов России. М., 2008. Трегубова Д. Д. Место и роль родоплеменной идентификации в сознании современных бурят // Вестник Московского университета. Сер. 8. История. 2009. № 1. С. 77–82. Трегубова Д. Д. Родоплеменная идентификация в условиях глобализации (на примере бурятского этноса) // Этнокультурное воспроизводство в условиях глобализации: этноперекрестки и трансграничье: коллективная монография по материалам ХI Конгресса антропологов и этнологов России. М.; Берлин, 2016. С. 287–295. Трегубова Д. Д. Субэтнические группы бурят в прошлом и настоящем: дис. … канд. ист. наук. М., 2011. Уварова Т. Б. Современные формы презентации этнической идентичности коренных малочисленных народов Севера // XI Конгресс антропологов и этнологов России. М.; Екатеринбург, 2015. Умбеталиева Т. Б. Явление трайбализма в Казахстане // ЦентрАзия: портал. URL: http://www.centrasia.ru/newsA.php?st=1041591120 (дата обращения: 03.09.2015). Хантингтон С. Столкновение цивилизаций. М., 2003.
|