Issue 2 (55)

MODERNIZATION OF AGRICULTURAL LABOUR IN THE CULTURE OF SIBERIAN OLD BELIEVERS
Year 2017 Number 2 (55)
Pages 122-130 Type scientific article
UDC 39(571.52) BBK 63.5(2Рос.Тув)-77
Authors Lyubimova Galina V.
Topic ETHNOGRAPHY AND FOLKLORE
Summary One of the well-known paradoxes of the Old Believers’ culture was the combination the desire to avoid all kinds of the ‘devil’s novelties’ and maintain the old traditions in everyday life and the largescale participation of Old-Believers entrepreneurs in modernization of the Russian industry. At the same time, the active promotion of the state-of-the-art technological equipment in industrial production wasn’t always backed up by similar trends in agriculture, i. e. upgrading the technological equipment capability of the Old Believers’ farms. Moreover, for a long time a significant part of the “common Old Believer farmers” on the grounds of various religious bans and regulations was not seeking any improvement of the farmers' work conditions, but had rather an extremely negative attitude towards the use of any tools or mechanisms which could make the farmers' work easier. Based on the available literature, archives and the field data collected by the author in the Chapel Old Believers’ communities in the upper reaches of the Yenisei (the Kaa-Hem district of the Tuva Republic), the paper analyzes the adaptive role of the Bible commandments concerning the nature of agricultural labor and the work processes in general. The author offers an original interpretation of the origin of guilt motive accompanying the processes of modernization in the Old Believers culture.
Keywords Siberian Old Believers, religious precepts, level of technical equipment, modernization of agricultural labor
References

 Александров В. А. Особенности феодального порядка в Сибири (XVIII в.) // Вопросы истории. 1973. № 8. С. 39–58.
Болонев Ф. Ф., Байбородин А. Г. Мать-сыра-земля: Религиозно-обрядовое и хозяйственное отношение к земле в этике старообрядцев Забайкалья // Народы Байкальского региона: древность и современность. Новосибирск, 2002. С. 37–63.
Головнёв А. В. «Здорóво живитé»: беседы со староверами-часовенными // Уральский исторический вестник. 2007. № 17. С. 47–59.
Дутчак Е. Е. Из «Вавилона» в «Беловодье»: адаптационные возможности таежных общин староверов-странников (вторая половина XIX — начало XXI в.). Томск, 2007.
Дутчак Е., Ким Е., Буркун А. Крестьянская община и старообрядческий скит: формула притяжения // Православная культура вчера и сегодня. Fontes Slavia Orthodoxa II. Olsztyn, 2015. C. 235–251.
Духовная литература староверов востока России XVIII–XX вв. Новосибирск, 2005.
Журавель О. Д. К изучению топики старообрядческой культуры: пустыня как святая земля // Гуманитарные науки в Сибири. 2001. № 3. С. 56–60.
Затерянные в тайге. Фильм Марии Ингрид Бандманн. Германия. 2005. URL: https://www.youtube.com/watch?v=tUPLTLIuN6E (дата обращения: 08.08.2016).
Зольникова Н. Д. Археографическая экспедиция в Туву в 1967 г. (К 85-летию со дня рождения академика РАН Н. Н. Покровского) // Гуманитарные науки в Сибири. 2015. № 3. С. 60–64.
Зольникова Н. Д. Тувинские черноризцы XX в. в атеистической литературе и Урало-Сибирском патерике // Гуманитарные науки в Сибири. 2014. № 3. С. 56–60.
Зубрилин А. А. Нет знаний — нет хлеба! Вступительная лекция на сельскохозяйственных курсах для старообрядцев в Москве. М., 1913.
Керов В. В. Старообрядческое предпринимательство как «благословенная вина»: конфессиональные основы технической модернизации // Уральский исторический вестник. 2007. № 17. С. 13–21.
Коваль Т. Б. Православная этика труда // Мир России. Социология. Этнология. Культурология. 1994. № 2. С. 54–96.
Любимова Г. В. «Техническая эсхатология» в современных народно-православной и старообрядческой традициях Сибири // Археология, этнография и антропология Евразии. 2009. № 3. С. 119–125.
Мальцев А. И. Православная традиция пустынножительства в сочинениях сибирских старообрядцев // Славянский альманах — 2002. М., 2003. С. 64-69.
Мурашова Н. С. Повествования священноинока Евагрия // Проблемы изучения этнической культуры восточных славян Сибири XVII–XX вв. Новосибирск, 2003. С. 204–207.
Никитина С. Е. Устная народная культура и языковое сознание. М., 1993.
Покровский Н. Н. Путешествие за редкими книгами. М., 1988.
Покровский Н. Н. Скитские биографии // Новый мир. 1992. № 8. С. 194–210.
Покровский Н. Н., Зольникова Н. Д. Староверы-часовенные на востоке России в XVIII–XX вв.: Проблемы творчества и общественного сознания. М., 2002.
Приль Л. Н. Старообрядческие общины Прикетья и Причулымья в конце XIX — 80-х гг. XX века (опыт реконструкции жизнедеятельности): автореф. дис. … канд. ист. наук. Томск, 2002.
Расков Д. Е. Собственность в восприятии староверовстранников: спор о паровой мельнице начала XX века // Проблемы современной экономики. 2009. № 2 (30). С. 400–405.
Татаринцева М. П. Старообрядцы в Туве: историко-этнографический очерк. Новосибирск, 2006.

 
Download in PDF