Issue 3 (56)

MASS CULTURE ON THE EVE OF “MASS RISE” (PERM AT THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY)
Year 2017 Number 3 (56)
Pages 6-13 Type scientific article
UDC 94 (470.5) "19" BBK 63.3 (235.55) 531
Authors Ustyugova Vera V.
Topic 1917
Summary Up till now “the epoch of the technical reproducibility”, “mass rise”, “the century of crowds” have been at the center of the modern world interpretation which was replaced by the researches into the consumer culture, mass media, public sphere. Transition from a traditional society to a market one flooded the market with a lot of anonymous individuals, social atoms having no links with each other. People’s crowds appeared to be “seen and heard” in the streets, in the offices, plants, political meetings, in the barracks, in leisure places. However, the urbanization level did not correspond the quality of “human capital”, the education level of the citizens, their economic potential and political impact. The paper looks at the mass entertainment culture as a phenomenon of “growth” in modern society at the beginning of the 20th century. The case of Perm, the capital of province, reveals that the provincial culture with the preserved class-corporate nature was characterized with the development of mass types of recreation activities and performances. The period was known for leisure emancipation and democratization, although the entertainment culture could not “absorb” the whole mass of the matured urban population as it could not manage to provide the social control. People put forward their own demands in the form of public, spectacular, action performances. The phenomenon of mass culture raises the problem of manipulation. Information revolution at the beginning of the 20th century connected with the development of the press, postcard industry, advertisements, photo and movie distribution contributed into the social mobility and openness of the society. At the same time the means of mass communication, entertainment industry triggered the standardization processes. Masses of people appropriated the consumer strategies of the higher classes and imposed “taste for the one-type-only”, thus distributing the conformism of the majority.
Keywords Masses of people, mass culture, modernity, urbanism, means of mass communication, entertainment industry, cinematography
References

 Cultures in Flux: Lower-Class Values, Practices, and Resistance in Late Imperial Russia. Princeton, 1994.
Engelstein L. The Keys to Hapiness. Sex and Search for Modernity in Fin-de-Siècle Russia. Ithaca; London, 1994.
Hansen М. Deadly Scenarios. Narrative Perspective and Sexual Politics in Pre-Revolutionary Russian Film // Cinefocus. 1992. Vol. 2, № 2. P. 10–19.
McReynolds L. Home Was Never Where the Heart Was. Domestic Dystopias in Russia’s Silent Movie Melodramas // Imitations of Life. Two Centuries of Melodrama in Russia. Durham, 2002. P. 127–151.
McReynolds L. Russia at Play: Leisure Activities at the End of the Tsarist Era. Ithaca; New York, 2003.
Phillips L. L. Bolsheviks and the Bottle. Drink and Worker Culture in St. Petersburg, 1900–1929. Dekalb, 2000.
Swift E. A. Popular Theater and Society Tsarist Russia. Berkeley, 2002.
Блок А. Возмездие // Собрание сочинений: в 6 т. М., 1971. Т. 3.
Гинзбург С. С. Кинематография дореволюционной России. М., 1963.
Дэвид-Фокс М. Модерность в России и СССР: отсутствующая, общая, альтернативная или переплетенная? // Новое литературное обозрение. 2016. № 140. С. 19–46.
Исторический курс: «Новая имперская история Северной Евразии». Гл. 10: ХХ век: Империя в эпоху массового общества // Ab Imperio. 2016. № 1. С. 280, 281.
Кавелти Дж. Изучение литературных формул // Новое литературное обозрение. 1996. № 22. С. 48–63.
Кошман Л. В. Город и городская жизнь в России XIX столетия: социальные и культурные аспекты. М., 2008.
Листов В. С. Россия. Революция. Кинематограф. М., 1995.
Лихачев Б. С. Кино в России (1896–1926). Материалы к истории русского кино. Л., 1927.
Малышева С. Ю. Праздный день, досужий вечер: Культура досуга российского провинциального города второй половины XIX — начала XX века. М., 2011.
Массовая культура: современные западные исследования. М., 2005.
Микитюк В. П., Яхно О. Н. Повседневная жизнь Екатеринбурга на рубеже XIX–XX веков: очерки городского быта. Екатеринбург, 2014.
Миненко Н. А., Апкаримова Е. Ю., Голикова С. В. Повседневная жизнь уральского города в XVIII — начале XX века. М., 2006.
Московичи С. Век толп. Исторический трактат по психологии масс. М., 1998.
Муравьева И. А. Век модерна. Панорама столичной жизни: т. 1–2. СПб., 2004.
Некрылова А. Ф. Русские народные городские праздники, увеселения и зрелища. Л., 1988.
Никольский С. М. Берегите экран! // Вестник кинематографии. 1917. № 123. С. 8–11.
Олеша Ю. Ни дня без строчки. М., 1965.
Руга В., Кокорев А. Повседневная жизнь Москвы. Очерки городского быта начала XX века. М., 2010.
Сытин И. Д. Страницы пережитого // Жизнь для книги. М., 1960. С. 37.
Толстиков В. С., Ерыкалина А. Ю. Южноуральские горожане в эпоху культуры модерна (на рубеже XIX–XX вв.). Челябинск, 2016.
Фукс Э. Иллюстрированная история нравов. М., 1913. Т. 3.
Хренов Н. А. Образы Великого разрыва. Кино в контексте смены культурных циклов. М., 2008.
Хренов Н. А., Соколов К. Б. Художественная жизнь императорской России. Субкультуры, картины мира, ментальность. СПб., 2001.
Чуковский К. Нат Пинкертон и современная литература // Собрание сочинений: в 6 т. М., 1969. Т. 6. С. 119, 122.

 
Download in PDF