Issue 3 (56)

KAZAKHSTAN WOMEN SELF-IDENTIFICATION MODELS IF THE EARLY SOVIET PERIOD (1920–1930)
Year 2017 Number 3 (56)
Pages 110-118 Type scientific article
UDC 94 (574) "1920/1930" BBK 63.3 (5 Каз) 614
Authors Kundakbayeva Zhanat B.
Topic COMMUNIST EXPERIMENT IN THE USSR: THE SOCIAL DIMENSION
Summary This article analyzes how the Modern “Self” is inerpreted, descibed and constructed in the ego-documents of Kazakhstani women of early soviet era. In accordance with the American historians' Soviet subjectivity concept the author proceeded from the assumption of a major role of language in the process of identity construction, and hence the assumption that the people using a language (and its meanings) form their own perception of the world. Considering identity as a linguistic structure, and taking into account the limited number of women's personal narratives in Kazakhstan, I argue that in Kazakhstani case we have different ways of perfoming the self on the violent stage of Soviet modernization. They became aware of their self, however the tactics and the strategy of the Soviet ethos assimilation, converting it into one's own ego were different for different categories of women. As a result two types of narrative identification have been identified, two kinds of both conscious and unconscious practices of the women's attitude towards the ideology and political programs of the Soviet State. On the one hand that was the subjectivity of women-activists. Their acceptance of modernity, getting familiar with the new rules of life, elaboration of the new signs and social codes, as well as their internal transformation occurred simultaneously with their involvement in practical work — the propaganda and outreach activities among the women. Their deep personal involvement with the Party's programs soon transformed themselves into an ideological force capable of acting alongside with the Party leaders. The texts written by Fatima Gabitova offer an example of a completely different subjectivity — an estranged self-identification model. Nonetheless both the women-activists and Fatima Gabitova were by all means the subjects, reflecting “self”, who were consciously positioning themselves in the historical time.
Keywords Women’s ego-documents, soviet subjectivity, self, modernity, ideology, narrative, language
References

 David-Fox M. Crossing Borders: Modernity, Ideology, and Culture in Russia and the Soviet Union. Pittsburgh, 2015. P. 8.
Figes O. Private Life in Stalin’s Russia: Family Narratives, Memory and Oral History // History Workshop Journal. 2008. 65.1. P. 4.
Fitzpatrick Sh. Everyday Stalinism Ordinary Life in Extraordinary Times Soviet Russia in the 1930s. Oxford, 1999.
Fitzpatrick Sh. New Perspectives on Stalinism // Russian Review. 1986. Vol. 45, № 4. P. 36.
Kamp M. Women’s Studies and Gender Studies in Central Asia: Are We Talking to One Another // Central Eurasian Studies Review. 2009. Vol. 8.1. P. 2–13.
Kiaer C., Naiman E. Introduction // Everyday Life in Early Soviet Russia: Taking the Revolution Inside. Bloomington, 2006. P. 2–3, 8.
Абашин С. Советский кишлак. Между колониализмом и модернизацией. М., 2015.
Бегалиева М. Жизненный путь Алмы Уразбаевой // Казахстан в огне гражданской войны: Воспоминания участников Великой Октябрьской социалистической революции и гражданской войны в Казахстане. Алма-Ата, 1960. С. 394.
В огне революции (Воспоминания участников Великой Октябрьской социалистической революции и гражданской войны в Казахстане). Алма-Ата, 1957.
Великий Октябрь и раскрепощение женщин Средней Азии и Казахстана (1917– 1936 гг.). М., 1971.
Габитова Ф. Алыптар тағдыры: Күнделiқ даптерден. Алматы, 1995.
Габитова Ф. Өртеңде өнген гүл: өлеңдер, проза, естеліктер, күнделіктер, хаттар, пікірлер, ойлар. Алматы, 1998.
Есова С. Поколение Октября // Казахстан в огне гражданской войны: Воспоминания участников Великой Октябрьской социалистической революции и гражданской войны в Казахстане. Алма-Ата, 1960. С. 387.
Женщины Казахстана — активные строители социализма. 1918–1945 гг. Алма-Ата, 1981.
Казахстан в огне гражданской войны: Воспоминания участников Великой Октябрьской социалистической революции и гражданской войны в Казахстане. Алма-Ата, 1960.
Козлов Н. Н., Сандомирская И. И. «Я так хочу назвать кино». «Наивное письмо»: опыт лингво-социологического чтения. М., 1996.
Козлова Н. Н. Крестьянский сын: опыт исследования биографии // Социологические исследования. 1994. № 6. С. 114.
Козлова Н. Н. Опыт социологического чтения «человеческих документов», или Размышления о значимости методологической рефлексии // Социологические исследования. 2000. № 9. С. 30.
Ниязова М. Многогранная деятельность молодой большевички // Казахстан в огне гражданской войны: Воспоминания участников Великой Октябрьской социалистической революции и гражданской войны в Казахстане. Алма-Ата, 1960. С. 397.
Паперно И. Сны террора. Сон как источник для исто¬рии сталинизма // Новое литературное обозрение. 2012. № 4. С. 116.
Победа Великой Октябрьской социалистической революции в Казахстане. 1917–1918 гг. Алма-Ата, 1957.
Пушкарева Н. Л. Русская женщина: история и современность: материалы к библиографии. M., 2002.
Фатима. Дневники, воспоминания, стихи, статьи. Алматы, 2010.

 
Download in PDF