Issue 3 (52)

“I’M FROM THE AGE OF MOSCOW SEWING TRUSTS...”: CITY DWELLER’S APPEARANCE IN SOVIET MOVIES OF THE 1920–1930s
Year 2016 Number 3(52)
Pages 89-99 Type scientific article
UDC 94(470):791.1”1920-1930” BBK 63.3(2)614+85.373
Authors Lebina Natalia B.
Terekhova Maria V.
Topic CITY AND ITS PEOPLE
Summary The article is an attempt to use 1920–1930-s movies for the reconstruction of the appearance and costume details of the Soviet urban population during the said historical period. A comprehensive comparative analysis enabled the author to identify some strong parallels between the real dress practices and fashion trends and their reflection in the movies. Examples from popular films were compared with the relevant extracts from personal sources, media publications and official documents. In addition, while discussing the appropriateness of using cinematographic materials as a valid source for the study and reconstruction of the contemporaries’ appearance the author relied extensively on specialized film research literature. Despite the obvious ideologically loaded content the Soviet movies of the 1920s provided a detailed depiction of various realities of the time related to dress and urban vestment practices, often responding to the relevant historical events even quicker and more convincingly than the official media. At the turn of the 1920-s–1930-s in the process of comprehensive reorganization of film-making industry within the context of the Stalin’s “Great Turn” the relationship between the real appearance of the population and the cinematographic costume changed significantly. Cinema as the key element of “grand style” in art shaped and translated the mythologized images of model personages. The appearance of the movie heroes in this case was used as a powerful expressive means for building a screen image. The “grand style” movie costume was no longer a reflection of everyday real dress code, but a visual projection of a normalizing imperative discourse in the area of shaping the corporality canons for the “ideal” Soviet citizen.
Keywords Сinema products, New Economic Policy, “grand style”, cinema autarchy, Soviet costume, film costume, social mimicry
References

Венявкин И. «Небогатое оформление»: «Ложь» Александра Афиногенова и сталинская культурная политика 1930-х годов // Новое Литературное Обозрение, 2011.№108. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2011/108/ve13.html.
Вечтомова Е.А. Здесь печаталась «Правда». Л.:Лениздат, 1969.
Волков Е. В., Пономарева Е. В. Игровое кино как исторический источник для изучения культурной памяти//Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки, 2012. Вып. №10 (269). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/igrovoe-kino-kak-istoricheskiy-istochnik-dlya-izucheniya-kulturnoy-pamyat.
Грей Гордон. Кино: Визуальная антропология. М.: Новое Литературное Обозрение, 2014.
Горбачев О.В., Мазур Л.Н. Визуализация прошлого: источники, технологии изучения // Информационный бюллетень ассоциации. История и компьютер, 2010. № 36. С.42-43.
Дашкова Т. Телесность-Идеология-Кинематограф: Визуальный канон и советская повседневность. М.:Новое Литературное Обозрение, 2013.
Демиденко Ю.Б. Такая странная советская мода…// Российская история, 2015. №5. С.175-181.
Захаржевская Р.В. Костюм для сцены. М.: Советская Россия, 1967.
Землянухин С., Сегида М. Домашняя синематека: отечественное кино 1918-1996. М.:Дубль-Д, 1996.
Зоркая Н.М. История советского кино. СПб.:Алетейя, 2005.
Кабанов В.В. Источниковедение истории советского общества. Курс лекций. М.:РГГУ,1997.
Королевич В. Женщина в кино. М.: Теакинопечать, 1928.
Культурное строительство в Саратовском Поволжье. 1917–1928. Ч. 1. Саратов, 1985.
Кузнецова В. Костюм на экране. Л.: Искусство, 1975.
Лебедев Н.А. Очерки истории кино СССР. Немое кино (1918-1934). М.: Искусство, 1965.
Лебина Н.Б. Мужчина и женщина: тело, мода, культура. М.:Новое Литературное Обозрение, 2014.
Мандельштам Н.Я. Вторая книга. М.:Московский рабочий, 1990.
Мазур Л.Н. Визуализация истории: новый поворот в развитии исторического познания //Quaestio Rossica, 2015. № 3. С. 161-178.
Михайлова И.Б.С юбилеем, "Иван Васильевич"! Кинокомедия Л.И Гайдая: "смешно, но не только..."// Новейшая история, 2014. №1.С.248-264.
Михайлова И.Б. "Страшное кино" о "психологии власти". О фильме "Царь"- его создатели // Новейшая история, 2015.№ 1. С.163-173.
Михайлова И.Б. Долой "ненастоящего" "Царя"! Кампания против кинофильма П. С. Лунгина в печати и интернете // Новейшая история,2015. № 2. С.192-207.
Оче-видная история. Проблемы визуальной истории России ХХ столетия: сборник статей // Редкол.: И.В. Нарский и др.Челябинск: Каменный пояс, 2008.
Пильняк Б.А. Голый год // Пильняк Б.А. Повесть непогашенной луны. Рассказы, повести, роман. М., 1990.
Рыклин М. Террорологики. М.;Тарту:Эйдос, 1992.
Туровская М. Голливуд в Москве, или советское и американское кино 30-х-40-х годов // Киноведческие записки, 2010. №97. URL: http://www.kinozapiski.ru/ru/article/sendvalues/1264/.
Ферро М. Кино и история // Вопросы истории, 1993. № 2. С.48-57.
Шрейдер Ю.А. Логика знаковых систем (элементы семиотики). М., 1974.
Sarah Street. Costume and Cinema: Dress Codes in Popular Film. NY, 2001
Lapsey R., Westlake M. Film Theory: An Introduction. Manchester UP, 1988.

 
Download in PDF